آرشیو فروردین ماه 1402

ما در بهترین لحظه ها همراه شما هستیم

چگونه گیاهان زاموفیلیا را در فضای باز پرورش دهیم؟

۱۰ بازديد

گیاه زاموفیلیا گیاهی، گلدار است. این گیاه استوایی و چند ساله با برگ‌های پهن و سبز تیره در طبیعت یافت می‌شود. زاموفیلیا بومی شرق آفریقاست و عمدتاً برای اهداف زینتی پرورش داده می‌شود.


برگ‌های سبز تیره و براق آن نور خورشید را منعکس می‌کند و به روشن شدن فضای داخلی خانه کمک می‌کند. زاموفیلیا رشد کندی دارد و ارتفاع و عرض آن به 30 تا 60 سانتی‌متر می‌رسد. گیاه زاموفیلیا یا ZZ به نوع خاک با زهکشی خوب و pH خاک خنثی یا اسیدی نیاز دارد. زاموفیلیا دارای گل‌های زرد، سبز و سفید است که در فصل بهار شکوفا می‌شوند.
 
  • گیاهان زاموفیلیا برای انسان و حیوانات خانگی سمی هستند.

 

 

چگونه گیاهان زاموفیلیا را در فضای باز پرورش دهیم؟

گیاهان ZZ از ریزوم‌های بزرگ و ضخیمی رشد می‌کنند که شبیه سیب زمینی هستند. گیاهان ZZ یا زاموفیلیا با جدا کردن ریزوم ها و کاشت مجدد آنها، قابل تکثیر هستند.
اگر گیاهان ZZ را در فضای باز پرورش می‌دهید، آنها را در سایه قرار دهید زیرا نور مستقیم خورشید، به خصوص در بعد از ظهر، می تواند به برگ‌ها آسیب برساند این گیاه نمی تواند در دماهایی کمتر از 5 درجه سلسیوس در فضای باز تحمل کند. از زهکشی مناسب آن مطمئن شوید. در تابستان ها گیاه را بیشتر آبیاری کنید.
چگونه گیاهان زاموفیلیا را در داخل خانه پرورش دهیم؟

روش دیگر برای رشد گیاهان ZZ کاشت قلمه‌ها با چند برگ و کمی ساقه است. گیاهان زاموفیلیا هنگام رشد ریزوم‌های بیشتر یا ریزوم‌های بزرگتر، سریعتر رشد می‌کنند. گیاهان به خوبی با محیط‌های داخلی سازگار می‌شوند. از زهکشی مناسب آن اطمینان حاصل کنید. آبیاری کمتری هنگام رشد گیاه در داخل خانه مورد نیاز است، به خصوص فقط زمانی که سطح خاک تا 2 سانت خشک شود. در تابستان هر هفته و در زمستان ماهی یکبار گیاه را آبیاری کنید.
 

مراقبت و نگهداری از گیاه زاموفیلیا

 

گیاهان زاموفیلیا یکی از گیاهانی است که به نگهداری کمی نیاز دارند و می‌توانند شرایط نامساعد خشکسالی را تحمل کنند. این گیاهان مقاوم در برابر خشکی از ریزوم‌هایی که آب را در زیر خاک ذخیره می‌کنند، رشد می‌کنند. با این حال، آنها نیاز به آبیاری یک بار در دو هفته دارند. یکی از نکات باغبانی این گیاه برای مبتدیان این است که گرد و غبار ممکن است روی برگ‌های براق گیاه جمع شود و از این رو، باید برگ‌ها را با استفاده از یک پارچه مرطوب پاک کنید.
شما می‌توانید با خرید گیاه زاموفیلیا، زیبایی و انرژی مثبت به فضای خانه یا محل کارتان بخشید.
نکته: در نظر داشته باشید که هرچند نگهداری از گیاه زاموفیلیا آسان است، اما در صورتی که نکات اساسی نگهداری این گیاه را رعایت نکنید، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

حقایق جذاب درمورد کاج مطبق

۷ بازديد
به احتمال زیاد، نام درخت پازل میمون، درخت دم میمون، پینیونرو یا کاج شیلی را برای کاج مطبق شنیده‌اید. آرائوکاریا یک درخت مخروطی منحصر به فرد، غیر معمول و همیشه سبز است که هم جذاب و هم جالب به نظر می رسد. این گیاه بومی آمریکای جنوبی، غرب آرژانتین و مرکز و جنوب شیلی است. با وجود رشد کند، می‌تواند تا 1000 سال زندگی کند. اما اخیراً این گونه در زیستگاه بومی خود به دلیل بهره‌برداری بیش از حد، از بین رفتن زیستگاه و آتش‌سوزی‌های مکرر در معرض خطر انقراض اعلام شده است. در اینجا حقایق جالبی در مورد این گیاه نه چندان شناخته شده وجود دارد.


علت نامگذاری کاج مطبق

نام رایج کاج مطبق «پازل میمون» در اواسط دهه 1800، زمانی که چارلز آستین، یک وکیل معروف، پس از دیدن این درخت برای اولین بار، اظهار داشت که بالا رفتن از شاخه‌های خاردار آن، حتی برای یک میمون هم دشوار است، ابداع شد. جالب است بدانید که میمونی در شیلی وجود ندارد!

اساطیر و سمبولیسم

کاج مطبق در شیلی "پهوئن" نامیده می‌شود و برای مردم محلی اهمیت مذهبی بالایی دارد. بر اساس یک داستان، اگر در حال عبور از کنار این گیاه حرف بزنید، بدشانسی را به همراه خواهید داشت یا باعث می‌شود دمی مانند میمون داشته باشید. یکی‌دیگر از اسطوره‌ها این گونه‌اند که اگر آرائوکاریا (کاج مطبق) را در نزدیکی گورستان کاشته شود، از ورود شیطان به گور در زمان دفن جلوگیری می‌کند. حتی بسیاری از مردم باور دارند که شیطان در داخل درخت آرائوکاریا زندگی می‌کند. گفته می‌شود این داستان برای جلوگیری از بالا رفتن کودکان از شاخه‌های تیز آن شکل گرفته است.

کاربرد و فواید

دانه‌های این گیاه که در نور کم می‌روید، بسیار مغذی و یکی از غذاهای اصلی مردم شیلی محسوب می‌شوند. کاج مطبق برای اهداف تزئینی در آمریکای شمالی و اروپا پرورش داده می‌شوند. در واقع، ساکنین بومی استرالیا از چوب آن، برای ساختن بومرنگ‌ها و کولامون (نوعی ظرف غذایی) استفاده می‌کردند. از شیره کاج مطبق برای ساخت چسب‌ استفاده می‌شود که در ساخت ابزارهایی مانند تبرها و دستگیره‌ها به کار می‌رود. علاوه بر این، این گیاه به صورت گسترده در ساخت نردبان، فضای داخلی پیانو و...استفاده می‌شود.

زندگی و همزیستی با دایناسورها

معروف است که این درخت همراه با دایناسورها وجود داشته است زیرا هر دوی آنها تقریباً ۲۰۰ میلیون سال پیش یافت می‌شدند. برگ‌های شبیه خارشان، آن‌ها را در برابر حیوانات گیاهخوار منقرض شده محافظت می‌کرد. این درخت در سال ۱۹۷۶ به عنوان "نماد طبیعی" اعلام شد. متأسفانه تعداد این گیاه به علت قطع بی‌رویه به شدت کاهش یافته است. به همین دلیل قطع آن اکیدا ممنوع است.

امروزه، کاج‌های مطبق به صورت درختچه‌های تزئینی یافت می‌شوند. شما می‌توانید با خرید کاج مطبق و هدیه آن به عزیزانتان، لبخند را میهمان صورتشان کنید.